Het Duitse Romantische Lied, maar dan op zijn Frans.

La bonne chanson

Franse melodieën van Gabriel Fauré en Maurice Ravel staan op het programma als bariton en pianist Thomas Oliemans en pianist Paolo Giacometti.

Bariton Thomas Oliemans begon zijn carrière tijdens zijn tienerjaren als vertolker van het populaire Franse chanson en bewees al in die jaren dat hij tevens een uitstekend pianist is. Onlangs begeleidde Thomas Oliemans zichzelf in hoogtepunten uit dit genre tijdens een tournee met Sinfonietta Amsterdam. Voor zijn programma met Franse 'mélodies' van Gabriel Fauré en Maurice Ravel neemt hij pianist Paolo Giacometti mee, maar hij neemt zelf ook plaats aan de vleugel, want samen spelen zij vierhandig Ravels beroemde sprookjes-suite Ma Mère l’Oye.

Om het te onderscheiden van het populaire chanson wordt het Franse lied ‘mélodie’ genoemd. Het komt voort uit het Duitse Romantische lied van bijvoorbeeld Schubert, maar het kreeg na de Frans-Duitse oorlog van 1870 een totaal eigen karakter: lichter, dromeriger, speelser en ongrijpbaarder, kortom typisch Frans met een zeker 'je ne sais quoi...' Gabriel Fauré is een van de grootmeesters van dit genre. Gedurende zijn hele leven besteedde hij regelmatig aandacht aan deze vocale miniaturen. La bonne chanson dateert van het begin van de jaren 1890 en werd geschreven met Emma Bardac in gedachten, de vrouw van een bevriende bankier op wie hij hals over kop verliefd werd. Uiteindelijk verliet Emma haar echtgenoot, maar niet voor Fauré, maar om er met Claude Debussy van door te gaan...

Wanneer

-