Alte Kanalallee

  • Type
    Fietsen
  • Afstand
    44,0 km
  • Duur
    2:56
  • Knooppunten
    23
  • Locaties
    4

Je fietst door de prachtige grensstreek langs het kanaal die Nederland en Duitsland met elkaar verbindt.

Startpunt

Startpunt: TOP Denekamp, Oldenzaalsestraat 39, Denekamp

  1. TOP Denekamp

  2. Museum Natura Docet

    Museum Natura Docet

    Museum Natura Docet is het oudste natuurhistorische museum van Nederland en is voor jong en oud een belevenis. Verwonder je over de enorme collectie bijzondere dieren en fossielen in de wonderkamers van het museum. Bouw je eigen digitale bos in Funky Forest en geniet van de mooie landschapstuin.

  3. Sint-Nicolaaskerk Denekamp

    Sint Nicolaaskerk

    De St. Nicolaaskerk van Denekamp heeft een rijke historie. In het register van kerkelijke tienden uit het jaar 1276 komt Denekamp voor het eerst voor als een zelfstandige parochie. Het eerste kerkje was een bescheiden ruimte van 10x10 m. Midden 14e eeuw werd de kerk aan de westkant uitgebreid,

    terwijl in het begin van de 15e eeuw de toren is gerealiseerd. Het geheel is gebouwd van Bentheimer zandsteen. In 1810 is de kerk weer aanmerkelijk vergroot, door er een kruiskerk van te maken. Ruim honderd jaar later besloot men opnieuw tot een uitbreiding.

  4. Fietsknooppunt 17

  5. Fietsknooppunt 17

  6. Huis Singraven

    Landgoed Singraven

    In het jaar 1381 stond het Singraven bekend als de agrarische boerenhofstede 'Hof ten Singraven' en was in eigendom van de bisschop van Utrecht, die het beleende aan derden. Later ontwikkelde deze hofstede zich tot de havezate Singraven.

  7. Arboretum landgoed Singraven

    Arboretum landgoed Singraven

    Een bezichtiging van het park en arboretum is zeer de moeite waard. Het tuin- en landschapsontwerp en de bijzondere planten die u er kunt zien zijn in alle jaargetijden een lust voor het oog.

  8. Watermolen Singraven

    Watermolen Singraven

    De watermolen op het landgoed Singraven is de enige houtzaagmolen in Nederland aangedreven door water. De vrijwillige molenaars laten u in woord en daad horen en ervaren hoe de specifieke onderdelen, zoals het waterrad, de maalstenen en het zaaggedeelte in werking wordt gezet.

  9. Fietsknooppunt 15

  10. Fietsknooppunt 14

  11. Schuivenhuisje

    Schuivenhuisje

    Het Schuivenhuisje werd gebouwd in 1887 een merkwaardig smal gebouw. Deze stuw met bijzondere stalen schuivenconstructie regelt de waterstand van het kanaal met behulp van de Dinkel, die hier onder het Kanaal Almelo- Nordhorn doorstroomt.

  12. Fietsknooppunt 12

  13. Turfschip langs kanaal

    Turfschip langs kanaal

    In dit soort turfschepen werd vroeger vracht over het kanaal vervoerd. Het kanaal Almelo-Nordhorn is gegraven tussen 1884 en 1889. In 1904 kwam er aansluiting met Duitse waterwegen. Rond 1910 voeren er per dag gemiddeld vier passagierstrekschuiten en twee vrachtschepen door het kanaal.

    Het personenvervoer verdween al snel. Tot 1961 vervoerden vrachtschepen turf, zware bouwmaterialen of kunstmest naar Denekamp.

  14. Schotbrook Kapel

    Schotbrookkapel

    Een prachtig Mariakapelletje aan het kanaal Almelo-Nordhorn. Een initiatief van twee buurtbewoners Frans Kuiper en Antoon Wilbers. De kapel kreeg de naam Schotbrookkapel, genaamd naar de Schotbroekweg aan welke weg het is gebouwd.

  15. Oude Tolhuisje

    Oude Tolhuisje

    In 1904 werd het Duitse gedeelte van het Almelo-Nordhornkanaal geopend. Het oude douanehuisje uit 1909 werd samen met het aangrenzende douanekantoor gebruikt om het scheepvaartverkeer op de Duits-Nederlandse waterweg af te handelen.

    Het oude douanehuisje is het enige bewaard gebleven historische overblijfsel in zijn soort in het Weser-Ems-gebied en is een monumentaal pand. In de afgelopen jaren is het huisje dat op intorten stond grondig gerestaureerd.

  16. Sluis Frensdorfer Haar

    Grenssluis

    De Sluis Frensdorfer Haar ook wel Grenzschleuse genoemd, is 62 mtr. lang en heeft een doorvaartbreedte van zesenhalve mtr. De sluis werd in 1905 in gebruik genomen. Sinds 1960 heeft de sluis geen functie meer.

  17. Klukkerthaven

    Klukkerthaven

    De Klukkerthaven werd op 30 juni 1904 naast het spoorviaduct geopend als overslagpunt voor goederen bestemd voor de textielindustrie.

    Met een lengte van 100 m en een breedte van 25 m bood de haven plek voor vier binnenschepen die hier hun goederen konden laden en lossen. Aan de westkant werd er van en naar het spoor geladen, aan de oostkant reden paardenwagens op en neer.

  18. Fietsknooppunt 10

  19. NINO gebouw

    NINO gebouw

    Het spinnerijgebouw werd in 1928/29 tijdens de textielbloei van Nordhorn ontworpen door de industriële architect Philipp Jakob Manz uit Stuttgart en gebouwd voor het bedrijf Niehues & Dütting, dat later bekend werd als NINO.

    Het stadsmuseum Nordhorn bevindt zich ook in het Nino-gebouw, het huidige competentiecentrum voor bedrijven. Hier wordt onder meer de geschiedenis van de textielindustrie tentoongesteld waarvan de Nederlander Willem Stroink (1839) als een van de grondleggers wordt gezien.

    Het dorp Denekamp is enorm gegroeid dankzij de textielindustrie van Nordhorn.

  20. Fietsknooppunt 57

  21. Vechtesee

    Vechtesee

    De circa 16 hectare grote Vechtesee is in 1974 aangelegd als bescherming tegen overstromingen van de rivier de Vechte.

    In de jaren '60 was de rivier al tot aan het Almelo-Nordhorn kanaal gereguleerd. De Vechte trad in vroeger jaren vaak buiten haar oevers. Een van de zwaarste overstromingen was die van 1946, toen grote delen van het stadscentrum van Nordhorn onder water stonden.

  22. Fietsknooppunt 33

  23. Verbindingssluis

    Verbindingssluis

    Het circa 800 m lange verbindingskanaal Nordhorn verbindt via de verbindingssluis het Ems-Vechtekanaal en de Vechte met het Nordhorn-Almelokanaal. Aan het einde van de 19e eeuw breidden de drie grote textielbedrijven Povel, Rawe en Nino sterk uit, evenals hun energiebehoefte,

    die werd gedekt door eigen energiecentrales. De daarvoor benodigde kolen kwamen uit het Ruhrgebied en werden met steeds grotere binnenvaartschepen aangevoerd. Om het transport verder te kunnen garanderen moest de kolk van de verbindingssluis worden verlengd en is met 40 meter de grootste

    in het zo genoemde LEK kanaalnetwerk. Dat zijn kanalen die liggen in het westen van Nedersaksen aan de grens met Nederland, aan de linkerkant van de Eems.

  24. Fietsknooppunt 1

  25. Bootsteiger

    Bootsteiger

    De bootsteiger naast de VVV Nordhorn is het startpunt voor boottochten op de Vechte en door de grachten en kanalen van de stad.

    De organisatie die de stadsmarketing voor Nordhorn in handen heeft heet net als in Nederland VVV. De VVV Nordhorn is het startpunt voor de populaire Vechteboottochten door de grachten en kanalen van de stad. Ook beginnen hier stadsrondleidingen, fietstochten of een shoppingtrip door de binnenstad.

  26. Fietsknooppunt 3

  27. Oude Kerk

    Oude Kerk

    De oude kerk op de markt werd in 1445 ingewijd en is daarmee het oudste monument van Nordhorn. De driebeukige kerk werd gebouwd van Bentheimer zandsteen in de laatgotische stijl. Oorspronkelijk was het een katholieke kerk, later een lutherse kerk en vanaf 1588 behoorde het toe aan de hervormde kerk.

    Aan de zuidkant van de kerk zijn nog zogenaamde pestgroeven te zien. Als middel tegen de pest schraapten de bewoners iets van de stenen en vermengden het met water of olie als medicijn. Deze groeven zijn bijvoorbeeld ook nog te vinden op de kerk in Ootmarsum,

    die is ook gebouwd van Bentheimer zandsteen.

  28. Platbodem boot 'Jantje'

    Platbodem boot 'Jantje'

    De Jantje is een platbodem en werd in 1923 gebouwd in Delftzijl in Nederland. Ze werd ooit gebruikt als vrachtzeilschip op het IJsselmeer, de Friese Zee, de Waddenzee en de kanalen van Nederland.

    Dergelijke schepen voeren op de rivier de Vechte en in de grachten van Nordhorn. De Jantje ligt sinds 2009 in de oude haven van Nordhorn en is daarmee een monument voor het voormalige scheepvaartverkeer in Nordhorn. De Vechte was een belangrijke transportroute naar Nederland.

    De Bentheimer zandsteen werd over de Vechte vervoerd en er werden veel kerken en andere belangrijke gebouwen in Nederland van gebouwd, waaronder ook het Paleis op de Dam in Amsterdam. Om de zandsteen nog beter te kunnen aanleveren zijn later de grachten aangelegd.

  29. Stadspark Nordhorn

    Stadspark Nordhorn

    Het stadspark van Nordhorn was ooit een privépark van de rijke textielfabrikant Rawe, maar tegenwoordig kan iedereen genieten van deze groene pracht met een vleugje oude grandeur.

    Het vroegere park van de industriëlenfamilie Rawe werd in de jaren ’50 omgevormd tot het stadspark van Nordhorn.

    Direct gelegen aan de Vecht en de binnenstad, ligt het centraal in Nordhorn. Deze geliefde ontmoetingsplaats voor alle Nordhorners wordt gekenmerkt door kleine weggetjes, dicht struikgewas en grote oude bomen en wordt aan drie kanten omzoomd door de Vecht.

  30. Fietsknooppunt 25

  31. Fietsknooppunt 85

  32. Klooster Frenswegen

    Klooster Frenswegen

    Klooster Frenswegen, rustig gelegen aan de rand van de Duitse stad Nordhorn, is een prachtig historisch klooster gesticht in 1394.

    Het klooster viel onder de Windesheimer congregatie van Augustijner koorheren. Het wordt omringd door enkele oude boerderijen.

    Frenswegen was het eerste Duitse klooster dat zich in 1400 bij de gemeente Windesheim (bij Zwolle) aansloot. Het klooster werd op 25 oktober 1809 gesloten en de laatste kanunnik vertrok in 1815. In 1974 werd in het klooster een oecumenische ontmoetingsplaats ingericht.

  33. Fietsknooppunt 74

  34. Fietsknooppunt 84

  35. Fietsknooppunt 83

  36. Natuurgebied De Bergvennen

    Natuurgebied De Bergvennen

    Ruimte en rust bij bijzondere vennen. Tegen de grens van Duitsland ligt het afwisselende landschap van de Bergvennen en Brecklenkampse Veld.

  37. Fietsknooppunt 9

  38. Fietsknooppunt 13

  39. Fietsknooppunt 82

  40. Fietsknooppunt 19

  41. Vrijdijk

    De Vrijdijk

    De Vrijdijk is de grensweg tussen Nederland en Duitsland. Tot 1995 (verdrag van Schengen) was dit een zogenoemde groene grensovergang waarbij geen permanente controle door de douane plaatsvond.

    Groene grensovergangen waren normaliter uitsluitend bestemd voor fietsers en voetgangers. Het gebied rondom de grensweg was oorspronkelijk een stukje niemandsland, een afspraak tussen de graaf van Bentheim en de bisschop van Utrecht.

    Het mocht niet worden bebouwd noch bewoond. Hierdoor kreeg de natuur alle kans en dat is tot op de dag van vandaag nog goed te zien. Vroeger was het gebied ideaal voor smokkelaars… dat verklaart de naam Vrijdijk. In 1949 werd de weg in zijn geheel toegekend aan Nederland.

  42. Fietsknooppunt 20

  43. Commiezenhut

    Commiezenhut

    Langs de grens met Twente is altijd gesmokkeld. Goederen waar vooral in gehandeld werd waren boter, sigaretten en drank. Om de smokkelaars op te sporen werden Commiezen (douane-ambtenaren) langs de grens gestationeerd.

  44. Schaapskooi Stroothuizen

    Schaapskooi Stroothuizen

    Weggestopt tussen bossen, vennen en heide ligt de schaapskooi Stroothuizen. De Schaapskooi Stroothuizen is zo gebouwd dat schaap, mens en natuur in perfecte harmonie kunnen samenkomen en genieten.

  45. Fietsknooppunt 18

  46. Fietsknooppunt 53

  47. Fietsknooppunt 23