Centrumwandelroute Haaksbergen
-
TypeWandelen
-
Afstand7,5 km
-
Duur1:53
-
Verbrande calorieen903 kcal
-
Knooppunten5
-
Locaties4
Wandel door het gezellige centrum van Haaksbergen. Geniet na je wandeling van een ritje met de stoomtrein bij Museum Buurtspoorweg of ga lekker lunchen of dineren bij één van de gezellige restaurantjes in centrum van Haaksbergen.
Startpunt
Start in het centrum van Haaksbergen bij Museum Buurtspoorweg. Vanaf het wandelpaneel aan de Stationsstraat 3 volg je de blauwe pijlen van het wandelnetwerk.
-
Museum Buurtspoorweg
Museum Buurtspoorweg
Vanaf het moment dat u een kaartje koopt stapt u in een stukje spoorweggeschiedenis om te bewonderen én te beleven. Niet alleen reist u als bezoeker met onze historische stoomlocomotieven en rijtuigen tussen onze museumlocaties in Haaksbergen en Boekelo, ook rond onze museumlocaties is veel te zien
-
Wandelknooppunt Z10
-
Station Haaksbergen
Station Haaksbergen
Station Haaksbergen stamt uit 1884. De komst van de spoorlijn in Haaksbergen is mede te danken aan de directies van Jordaan en Ten Hoopen, textielfabrikanten uit Haaksbergen.
Het gebouw is van het type GOLS groot, een van de drie soorten stationsgebouwen die de
Geldersch-Overijsselse Lokaalspoorweg-Maatschappij bouwde. De spoorlijn Winterswijk - Enschede liep hierlangs. Pas in 1937 kwam er een einde aan het vervoer van reizigers en in 1972 ook aan goederenvervoer. In 1985 kwam het in handen van de MBS en werd het station een museum, waardoor iedereen nu
nog steeds de sfeer van vroeger kan proeven.
Naast het stationspand bestaat station Haaksbergen uit een goederenloods en meerdere sporen. Het is tegenwoordig niet meer in gebruik voor vervoer maar wel als rijdend erfgoed. Museum Buurtspoorweg beheert het emplacement, waardoor vanaf april de
stoomtreinen weer langs station Haaksbergen rijden!
-
Stalen voetbrug uit 1888
Stalen voetbrug uit 1888
Deze stalen brug over het spoor brengt je veilig over het spoor, maar meer dan dat is het een eye catcher en een uitzichtpunt. De brug is gebouwd in 1888 en komt uit Geldermalsen, waar hij tot in 2012 dienst deed.
Hij voldeed echter niet meer aan de eisen van deze tijd en eigenaar ProRail verkocht
een deel van de brug voor een symbolisch bedrag aan Museum Buurtspoorweg. Voetbruggen zoals deze stonden waren vroeger op meerdere stations in Twente te vinden, station Hengelo en Oldenzaal hadden eenzelfde soort brug. De voetgangersbrug is eerst door vrijwilligers gestript en ingekort, waarna een
gespecialiseerd bedrijf de brug verder aanpaste voor die in 2013 werd geplaatst. Liefhebbers van oude treinen kunnen sindsdien vanaf de brug de oude treinstellen en locomotieven op het MBS-spoor bewonderen.
-
Fabriek Odink en Koenderink
Fabriek Odink en Koenderink
Aan de Paralelweg in Haaksbergen ligt het voormalige fabrieksterrein van Odink & Koenderink. Een bedrijf met een lange geschiedenis in het dorp.
In 1920 besloten Derk Odink en Gerrit Koenderink samen een onderneming in elektrotechniek op te zetten, ze produceerden schakelkasten. Sinds jaar en dag
worden die o.a. gebruikt in de infrastructuur van spoorwegen.
Het begint aanvankelijk klein, met twaalf werknemers. Het is een groot succes en in decennia daarna groeit O&K uit tot een toonaangevend bedrijf met honderden werknemers. In 2022 wordt het bedrijf overgenomen en verhuist het naar een
een ander pand. Wel houdt het de naam Odink en Koenderink, alsmede de band met Haaksbergen.
Hoewel het voormalige fabrieksterrein een nieuwe bestemming heeft gekregen als locatie voor een woonwijk is het historische pand aan de parallelweg bewaard gebleven. Het gebouw dateert uit 1948 is
grotendeels intact, inclusief de inrichting uit de jaren 50 en 60, wat een prachtig tijdsbeeld geeft. Het pand heeft mede dankzij de Historische Kring Haaksbergen een monumentale status gekregen.
-
Wandelknooppunt Z88
-
Wandelknooppunt Y19
-
Wandelknooppunt Y05
-
Landbouwvereniging Haaksbergen
Landbouwvereniging Haaksbergen
In Haaksbergen werd in 1913 de Coöperatieve Landbouwvereeniging (C.L.V.) opgericht. In 1915 bouwde ze op het terrein kop Parallelweg in Haaksbergen een pakhuis. Hier werd veevoer aan en afgeleverd voor de landbouw.
Voor de opkomst van de spoorlijn was dit agrarisch gebied. Tot het midden van
de 19e eeuw vond in het gebied rondom Haaksbergen landbouw plaats op de traditionele manier voor de zandgronden in het oosten van ons land. Vee gehouden op broek- en heidegronden zorgde voor mest voor de landbouw. Met het aannemen van een wet in 1886 veranderde er veel, gemeenschappelijke gronden
werden verdeeld, tegelijk kwam het gebruik van kunstmest op. Door de grote veranderingen, ontginning van het land en onbetrouwbare handelaren namen de boeren het heft in eigen hand. Overal ontstonden coöperaties, in Lonneker zelfs de eerste in Nederland. Deze verenigingen hadden de aankoop en afzet
van landbouwproducten in eigen beheer.
De jaren 30 en 40 waren de hoogtijdagen voor de coöperaties, daarna fuseerden de kleine verenigingen en begonnen een grote mengvoederfabriek in Almelo. Van 1965 tot 1990 was het gebouw in gebruik als afgifte punt, daarna kwam het leeg te staan.
Het gebouw heeft sindsdien een monumentale status gekregen en kwam in 2007 in handen van Woningbouwvereniging Domijn.
-
Wandelknooppunt Y23
-
Watertoren - Haaksbergen
Watertoren - Haaksbergen
Adres
Stationsstraat 3 7481JA Haaksbergen