Trambaan
-
TypeWandelen
-
Afstand16,9 km
-
Duur4:14
-
Verbrande calorieen2029 kcal
-
Knooppunten12
-
Locaties4
De route van de tram Denekamp- Oldenzaal vormt letterlijk een dwarsdoorsnede van het landschap. De tram rijdt al sinds 1942 niet meer, maar als wandelaar volg je nog steeds hetzelfde spoor. De tramhuisjes van Denekamp en Oldenzaal herinneren nog aan de tram. Net als een paar stukjes trambaan.
Startpunt
Startpunt: Oldenzaal- Station, Stationsplein, Oldenzaal. Volg de paars-witte Trambaan bewegwijzering. LET OP: deze route is voor 75% te wandelen. Bij Landgoed Singraven zijn aanpassingen gaande, wat zorgt voor een omleiding op de route. Op die punten kloppen de PDF en het GPX bestand niet.
Colofon
Wandelnetwerk Twente, wit-paarse bewegwijzering met woord trambaan volgen.
-
Oldenzaal - station
-
Wandelknooppunt R03
-
Wandelknooppunt T48
-
Wandelknooppunt S24
-
Wandelknooppunt S12
-
Wandelknooppunt S25
-
Plechelmus Basiliek
Plechelmus Basiliek
In de historie van Oldenzaal weerspiegelt zich de strijd tussen de Oranjes en de Spaanse Koning Philip II. Na veel strijd is de bevolking overwegend katholiek gebleven en de basiliek wordt nog steeds gebruikt voor kerkdiensten.
De St. Plechelmusbasiliek in het centrum van Oldenzaal is een van de vroegste voorbeelden in Nederland van zandsteenarchitectuur. Van het uit het Duitse Bentheim afkomstige zandsteen werden in de stad vele korenspiekers, herbergen, koopmanshuizen en kloosters gebouwd.
-
Wandelknooppunt T22
-
Palthehuis
Het Palthehuis
Het Palthe Huis in Oldenzaal is het woonhuis van de familie Palthe. Johannes Palthe, een predikant en grootgrondbezitter, kocht in de 18e eeuw de voormalige stadsboerderij die in de 17e eeuw was verbouwd tot een deftig woonhuis. Het huis is nu een museum. Marktstraat 13. Open di t/m zo 10-17 uur.
-
Wandelknooppunt T23
-
Wandelknooppunt T24
-
Tunnel trambaan Oldenzaal
Tunnel overblijfselen trambaan
Overblijfselen van de vroegere trambaan. Deze lijn liep van station Oldenzaal naar het station in Denekamp via Rossum en Volthe. Omdat het vervoer van personen en later van goederen niet meer rendabel was is de spoorlijn opgeheven en zijn de rails opgebroken.
-
Wandelknooppunt T27
-
Halte Rossum
Halte Rossum
Vanaf deze halte, op de vroegere trambaan Oldenzaal-Denekamp, betaalde je destijds voor een enkele reis van Rossum naar Denekamp 30 cent en een enkele reis van Rossum naar Oldenzaal 15 cent.
-
Halte Volthe
Halte Volthe
Langs de vroegere tramlijn Oldenzaal - Denekamp waren twee stopplaatsen aangebracht. Een halte te Rossum en één halte in de buurtschap Volthe. Op deze plek nu de reconstructie van halte Volthe. Behalve passagiers, vervoerde de stoomtram ook vrachtgoederen, levende dieren en zelfs lijken.
-
Havezathe het Everloo
Havezathe het Everloo
Havezathe is een verouderde term voor (ridder) hosfstede, hof of hoeve, oftewel grote behuizing met landerijen. In de 13e eeuw bestond het Everloo uit een jachtslot met gracht en het naastgelegen Bouwhuis. In 1881 werd het jachtslot afgebroken. In het Bouwhuis is thans een restaurant gevestigd.
test paragraaf
-
Wandelknooppunt T30
-
Heimolen Beuningen
Heimolen
Tot 1900 was de molen in Salzbergen in bedrijf en werd toen naar Nederland verkocht. Daar was in 1900 de korenmolen van Schellings afgebrand. Op de plaats van deze molen werd de molen uit Öchtel gebouwd, een voor die streek enorme molen. Rond 1920 kreeg de molen er een zagerij bij.
In 1925 werd de Heimolen onttakeld, waarna het bedrijf uitgroeide tot een moderne mengvoederfabriek die nog steeds in bedrijf is.
-
Halte Beuningen trambaan
Halte Beuningen
Op de vroegere tramlijn Oldenzaal-Denekamp stond op deze plek halte Beuningen. De tram vervoerde grote aantallen arbeiders en toeristen vanuit de grensstreek rond Denekamp naar Oldenzaal. Naast personen werden over de trambaan ook goederen, agrarische producten, bouwmaterialen en kolen vervoerd.
-
Huis Singraven
Landgoed Singraven
In het jaar 1381 stond het Singraven bekend als de agrarische boerenhofstede 'Hof ten Singraven' en was in eigendom van de bisschop van Utrecht, die het beleende aan derden. Later ontwikkelde deze hofstede zich tot de havezate Singraven.
-
Watermolen Singraven
Watermolen Singraven
De watermolen op het landgoed Singraven is de enige houtzaagmolen in Nederland aangedreven door water. De vrijwillige molenaars laten u in woord en daad horen en ervaren hoe de specifieke onderdelen, zoals het waterrad, de maalstenen en het zaaggedeelte in werking wordt gezet.
-
Wandelknooppunt T70
-
Wandelknooppunt T66
-
Natura Docet Wonderryck Twente
Natura Docet Wonderryck Twente
Verwondering over al het mooie dat de natuur te bieden heeft is de boodschap van Natura Docet Wonderryck Twente. Maar, soms kom je ook even met beide voeten op de grond
-
Spoorhuuske Denekamp
Spoorhuuske
Het is het enige overblijfsel dat nog doet herinneren aan de tijd dat tussen Denekamp en Oldenzaal een tram liep. Tot 1936 heeft het nu totaal gerenoveerde 'spoorhuuske' gefungeerd als het eindstation van die tramdienst. Men kocht er de kaartjes en wachtte in de kleine wachtkamer op de komst van de
tram, die in nog geen half uur het traject naar het station in Oldenzaal aflegde. Vanaf dat station kon men dan per trein verder reizen.
-
Sint-Nicolaaskerk Denekamp
Sint Nicolaaskerk
De St. Nicolaaskerk van Denekamp heeft een rijke historie. In het register van kerkelijke tienden uit het jaar 1276 komt Denekamp voor het eerst voor als een zelfstandige parochie. Het eerste kerkje was een bescheiden ruimte van 10x10 m. Midden 14e eeuw werd de kerk aan de westkant uitgebreid,
terwijl in het begin van de 15e eeuw de toren is gerealiseerd. Het geheel is gebouwd van Bentheimer zandsteen. In 1810 is de kerk weer aanmerkelijk vergroot, door er een kruiskerk van te maken. Ruim honderd jaar later besloot men opnieuw tot een uitbreiding.