FAQ Fietsers
Werkzaamheden en planning
Waarom zijn de werkzaamheden aan het fietsnetwerk nodig?
- De vijftien jaar oude bewegwijzering is aan vervanging toe. Houten paaltjes rotten, informatieborden verkleuren en de cartografische ondergronden zijn gedateerd. Bovendien is het wegennet gewijzigd en kunnen we nu nieuwe paden toevoegen en minder aantrekkelijke paden uit het netwerk halen.
Wanneer zijn de werkzaamheden aan het fietsnetwerk?
- We beginnen in de laatste week van augustus/begin september 2023 met het plaatsen van de nieuwe wegwijzers van het fietsnetwerk. Onze medewerkers werken dagelijks van 07.00 tot 19.00 uur. Zij houden rekening met bepalingen in natuurgebieden. Eind maart 2024 beschikt de regio over een volledig up-to-date fietsnetwerk.
Wat is de planning?
- Maart 2023 t/m augustus 2023: Voorbereidende fase en ontwerp nieuwe netwerk.
- September 2023 t/m maart 2024: Uitvoering in het veld. Plaatsen nieuwe bebording en panelen.
Kan ik tijdens de werkzaamheden gebruikmaken van de routes en netwerken?
- Uiteraard blijven de routes gewoon beschikbaar. Op de panelen bij de knooppunten zorgen we voor actuele informatievoorziening. En onderweg markeren we omleidingen. Laat ons via het vragenformulier onder aan de pagina weten als je onderweg ergens tegenaan loopt.
Veranderen de fietsroutes?
- Op een aantal punten verbeteren we de routes. We kiezen eerder voor wegen langs mooie landschappen dan voor drukke fietspaden voor het woon-werkverkeer. Ook zoeken we nog meer de gezellige kernen van dorpen en steden op. Veiligheid en aantrekkelijkheid staan voorop.
Komen er meer routes bij?
- Het doel is te gaan voor een kwalitatief netwerk waarmee het netwerk nog aantrekkelijker wordt. Uitbreiding van het netwerk is geen doel op zich.
Routekaarten
In verband met de vernieuwing van het fietsnetwerk, is de huidige fietskaart verouderd en niet meer bruikbaar. Dit jaar geven we vanwege de werkzaamheden een nieuwe kaart uit die 18 maart zal verschijnen. Ook op routeplanner vindt u dan de meest actuele stand van zaken.
Bewegwijzering
Hoeveel borden en panelen worden vervangen?
- We vervangen alle bewegwijzering van het fiets- en wandelnetwerk. Dat zijn tienduizenden palen, bordjes, stickers en informatiepanelen.
Komen er ook nieuwe informatiepanelen?
- Ja, we vervangen alle informatiepanelen van de fietsknooppunten. Omdat steeds meer buitenlandse gasten de regio op de fiets verkennen, voegen we Duits- en Engelstalige informatie toe.
Komt de nieuwe bewegwijzering op de plek van de oude?
- In ieder geval in de buurt. Waar mogelijk kiezen we voor een combinatie met het bestaande straatmeubilair. De informatie hangt dan meer op ooghoogte. In de praktijk blijkt dat het aantal beschadigingen door bijvoorbeeld maaiwerkzaamheden daarmee ook flink terugloopt.
Er wordt gebruik gemaakt van kleinere bebording dan voorheen, dat heeft de - volgende voordelen:
- Eenduidigheid in materialen en beeld;
- Grote flexibiliteit in het toepassen op elke locatie (standaard montagemethode;
- Makkelijker te bevestigen op volle dragers;
- Minder weerstand vanuit wegbeheerder / openbare ruimte;
- Direct toepasbaar op plank, paal of andere drager;
- Continue voorraad altijd aanwezig in onderhoudsbussen.
Welke materialen worden gebruikt voor de nieuwe wegwijzers?
- We kiezen voor natuurlijke, maar wel versterkte materialen en duurzame folies (denk hierbij aan ecologische inkten en PVC-vrije materialen). De polyesterversterkte bebording is van natuurlijke materialen met daarop applicatiefolies voor de richting en aanduiding. ↵